Openstaande Facturen na de Vakantieperiode

10 Praktische Tips voor het Innen van Openstaande Facturen na de Vakantieperiode
Heeft u een openstaande factuur?

10 Tips om Uw Openstaande Facturen Snel te Innen
Zorg ervoor dat uw boekhouding volledig up-to-date is. Zo kunt u direct reageren op een veelgehoorde smoes als “Ik heb de betaling net overgemaakt.” Met een up-to-date administratie kunt u een betalingsbewijs vragen of aangeven dat de betaling de volgende dag zichtbaar moet zijn.
Tip 2: Check intern op eventuele klachten of openstaande zaken.
Voordat u contact opneemt met klanten over openstaande facturen, is het verstandig om intern te controleren of er nog klachten zijn over leveringen of werkzaamheden of dat er nog naleveringen of extra werkzaamheden gepland staan.
Tip 3: Kies het juiste moment om contact op te nemen.
Na de vakantie hebben veel bedrijven te maken met een achterstand. Vermijd contact op maandag en kies bijvoorbeeld voor woensdag, wanneer de drukte wat is afgenomen.
Tip 4: Ken de betalingsgewoontes van uw vaste klanten.
Als u weet dat sommige klanten standaard een langere betalingstermijn hanteren, geef hen dan wat extra tijd. Dit scheelt u werk en irritatie.
Tip 5: Pak de telefoon en maak persoonlijk contact.
Bel uw klanten en gebruik dit als een kans om niet alleen de facturen te bespreken, maar ook om vakantieverhalen uit te wisselen en de relatie te versterken.
Tip 6: Schakel uw verkoopafdeling in.
Laat uw verkoopteam contact opnemen met klanten. Tijdens de rustige zomermaanden kan dit niet alleen helpen bij het innen van openstaande facturen, maar ook leiden tot nieuwe afspraken of extra omzet.
Tip 7: Richt u op de juiste personen binnen het bedrijf.
In plaats van de financiële administratie, kunt u beter de inkoopafdeling of zelfs de directie benaderen. Dit kan effectiever zijn, vooral als betalingen nog goedkeuring nodig hebben van hogerop.
Tip 8: Overweeg om een betalingsherinnering te sturen.
Heeft u weinig tijd? Stuur dan een eenvoudige betalingsherinnering met de factuur bijgevoegd (zie Tip 9). Dit bespaart u tijd en moeite. Voor een tweede herinnering kunt u gebruikmaken van onze bekende incassosticker.
Tip 9: Voeg altijd een kopie van de factuur bij.
Voorkom extra werk door direct een kopie van de factuur mee te sturen met uw herinnering. Zo voorkomt u dat klanten zeggen dat ze de factuur niet hebben ontvangen.
Tip 10: Wees flexibel met betalingsregelingen.
Als een klant om uitstel of een betalingsregeling vraagt, ga hier dan in alle redelijkheid mee akkoord. Bevestig de afspraken schriftelijk en zet de betalingstermijnen in uw agenda. Bij het uitblijven van betaling, kunt u de klant direct op de hoogte brengen en zo verdere juridische stappen in gang zetten indien nodig. Door het treffen van een betalingsregeling heeft de klant de vordering erkend. Immers betaling doet schuld vermoeden!

Heeft u snel hulp nodig of wilt u meer weten over onze incassoprocedures?
PUURNouta gerechtsdeurwaarders en incasso
Onze diensten
PUUR incasso
Lukt het u niet om een factuur betaald te krijgen? Dan kunt u een incassotraject starten. Hier komt (nog) geen rechter aan te pas. Een incassotraject heeft alleen zin als een debiteur zelf wil betalen. Het traject duurt zo’n 3 maanden.
PUUR procederen
Wil een debiteur niet vrijwillig betalen dan is een gang naar de Rechtbank nodig. Wij verzorgen de dagvaarding, nemen de rol waar, stellen conclusies op en begeleiden u tijdens de mondelinge behandeling van uw zaak. Wij nemen u bij de hand richting de zitting en verzorgen het gehele proces.
PUUR beslag
Incassobureaus mogen geen beslag leggen. Een deurwaarder, zoals PUURNouta wel. Zodra de rechtbank in uw voordeel heeft beslist gaan we met de uitspraak aan de slag. Helaas blijkt dat debiteuren ook na een vonnis zelden vrijwillig betalen. Dan is beslag nodig.